«Вчитель, допоможи учню, профілактика дезадаптації»
План проведення роботи
1.
Знайомство. Вправа «Три
імені».
2.
Вправа «Правила роботи»
3.
Очікування від роботи
«Зернята»
4.
Мозковий штурм «Адаптація -
Дезадаптація»
5.
Інформаційне повідомлення
«Причини та прояви дезадаптації першокласників»
6.
Оголошення результатів
7.
Ввправа «Шлях усунення проблем»
8.
Інформаційне повідомлення
«Причини та прояви успішної адаптації у 5 класі»
9.
Оголошення результатів
10.
Вправа «Шляхи оптимізації
адаптаційного процесу п’ятикласників»
11.
Вправа «Мій особистий внесок
у вирішення проблеми» (Бінго)
12.
Вправа «Порадник»
13.
Рефлексія «Квіти»
1.Знайомство
«Три імені»
Учасники називають три варіанти свого імені (
як звуть дома, як звуть на роботі, як звуть близькі друзі) і обирають той, який
їм найближчий, пояснюючи які особливості особистості він підкреслює.
2 Очікування «Зернята»
Учасники
визначають та озвучують свої очікування, стосовно майбутньої роботи. Записують
їх на стікерах, вирізаних у формі зернятка і приклеюють до плаката, що зображує
зоране поле.
3.
Вправа «Правила роботи групи»
Інструкція: наше
заняття буде ефективним, якщо ми окреслимо правила роботи нашої групи. Сьогодні
вони у нас зашифровані. Кожному правилу відповідає народне прислів’я чи вислів.
Я зачитуватиму правило, а ви спробуйте здогадатись, про яке правило ідеться.
1.
Вік живи – вік учись.(Бути відкритим до нових знань)
2.
Як тут говорити, коли і рота не дають розкрити.
(Говорити по черзі)
3.
Моторна дівка борщ подає, а немоторна – з постелі встає.
(Бути активним)
4.
У роботі швидко час минає (Не затягувати час)
5.
Не допікай іншим, бо знайдуться такі, що й тебе допечуть (Не
критикуй і не засуджуй інших учасників)
6.
Розкажи другу – піде по кругу (Взаємодопомога і
взаємоповага)
4.
Мозковий штурм «Адаптація - дезадаптація»
Адаптація
– процес пристосування до змінних умов з подальшими само змінами.
Адаптація до школи –
перебудова пізнавальної, мотиваційної і емоційно-вольової сфер дитини при
переході до систематичного організованого шкільного навчання.
Процес адаптації включає три
компоненти.
Термін "дезадаптація” позначає
порушення пристосування організму до умов існування, у першу чергу до
соціального середовища.
Під шкільною дезадаптацією розуміється "деяка сукупність ознак, що
свідчать ознак про невідповідність соціально-психологічного і психофізичного
статусу дитини вимогам ситуації шкільного навчання оволодіння якої з ряду
причин стає скрутним чи, у крайніх випадках, неможливим".
У першому випадку
дитина "підкоряється" дійсності і "ламається" нею. Дитина
розуміє, що "не тягне", не справляється з новою для нього роллю, але
намагається пристосуватися до неї, як може: виконує всі формальні вимоги, слід всім
належним нормам. Це відносно непоганий в сенсі прогнозу сценарій: якщо такій
дитині вчасно допомогти, "підстелити соломки" у тих місцях, де він
поки слабкий (несамостійна, незібраний, не вміє спілкуватися), - він зможе
налагодити, нарешті, своє шкільне життя. Вчителям досить публічно його
підтримувати, допомагати батькам (а не лаяти!) Будинку - і дитина, відчувши, що
не все так погано, впорається рано чи пізно.
В іншому випадку
він, навпаки, діє згідно з оспіваного Макаревичем принципом "не варто
прогинатися під мінливий світ - пусть лучше он прогнется под нас". І гне
свою лінію .... Тобто дитина йде на конфронтацію з вчителями, батьками та
однокласниками - бунтує проти що виникла в його житті ситуації, до якої він не
в силах пристосуватися. Оскільки в першому класі статус дитини в колективі
відчутно залежить від його успішності, від успішності як учня - в результаті
такі діти стають якщо не ізгоями в колективі, то "анти-лідерами". Їх
авторитет у класі невисокий, що ще більше погіршує і без того складну ситуацію.
Третій варіант
розвитку шкільної дезадаптації характеризується дуже слабеньким розвитком
вольових процесів: ці діти не в змозі узгодити "хочу",
"можна" і "треба", в результаті чого навчання їх
перетворюється на важкий тягар для вчителів, на перешкоду для однокласників і
велику проблему для них самих. Відбувається це не від "злого умислу"
самої дитини, а тому, що він ще "маленький", психіка його незрілість
і не готова до школи. Така дитина може володіти прекрасною пам'яттю, високим
інтелектом - але при всьому при цьому він буде їсти посеред уроку бутерброд,
виходити з класу, коли йому заманеться, дзвонити мамі, коли захочеться,
пересідати з місця на місце за своєю ініціативою ( "сьогодні не хочу з
Мішею сидіти - а хочу з Катею "), відповідати за всіх або голосно підказувати
- і це буде повторюватися неодноразово і в різних варіантах, незважаючи на
зауваження вчителів і вмовляння батьків.
Шкільна дезадаптація – відмова дитини від відвідування школи, яка викликана
труднощами у засвоюванні програмного матеріалу, конфліктами з однолітками,
вчителями. Вона проявляється в низькій успішності, поганій дисципліни, розладі
взаємовідносин з дорослими та однолітками, прояву негативних рис у особистості
та поведінці і приходиться саме на середні класи (10 – 16 років). У ході
бурного росту та фізіологічної перебудови організму у підлітків може виникнути
почуття тривоги, підвищена збудженість.
Нерідко симптоми дезадаптації зовні не проявляються, але дитина дуже боляче
переживає всі шкільні проблеми (це супроводжується тривогою, відсутністю
апетиту та розладом сну), топ-то у неї спостерігаються реакція як активного,
так і пасивного протесту. Це може виявитися у настороженості, невпевненості,
агресивності без причини.
А.Л. Венгер описує три рівні
адаптації до шкільного навчання:
1. Високий рівень адаптації.
Першокласник позитивно відноситься до школи; вимоги сприймає адекватно; учбовий
матеріал засвоює легко, глибоко і повно; вирішує ускладнені завдання;
старанний, уважно слухає вказівки і пояснення вчителя; виконує доручення без
зайвого контролю; виявляє велику цікавість до самостійної роботи; готується до
всіх уроків; займає в класі сприятливе статусне положення.
2. Середній рівень адаптації.
Першокласник позитивно відноситься до школи, її відвідини не викликають
негативних переживань; розуміє учбовий матеріал, якщо вчитель висловлює його
детально і наочно; засвоює основний зміст учбових програм; самостійно вирішує
типові завдання; буває зосереджений тільки тоді, коли зайнятий чимось для нього
цікавим; суспільні доручення виконує сумлінно; дружить з багатьма
однокласниками.
3. Низький рівень адаптації.
Першокласник негативно або індиферентно відноситься до школи, нерідкі скарги на
нездоров'я; домінує пригнічений настрій; спостерігаються порушення дисципліни;
з'ясовний вчителем матеріал засвоює фрагментарно, самостійна робота з
підручником утруднена; при виконанні самостійних учбових завдань не виявляє
цікавості; до уроків готується нерегулярно, йому необхідний постійний контроль,
систематичні нагадування і спонуки з боку вчителя і батьків; зберігає
працездатність і увагу при подовжених паузах для відпочинку; близьких друзів не
має, знає по іменах і прізвищах лише частину однокласників.
5. Інформаційне повідомлення «Причини та прояви дезадаптації у 1 класі»
6.Оголошення результатів
діагностики
7.
Вправа «Шляхи усунення проблем»
Робота в групах.
Кожна група отримує картку із означенням однієї з причин дезадаптації дитини у
першому класі. Завдання: запропонувати спосіб нівелювання зазначеної причини.
Після оголошення кожною групою проекту рішення, проводиться узагальнення шляхів
оптимізації адаптаційного процесу.
8.
Інформаційне
повідомлення «Причини та прояви
дезадаптації у 5 класі»
9.
Оголошення результатів
діагностики.
10. Вправа «Шляхи оптимізації
адаптаційного процесу п’ятикласників »
Виходячи з отриманої
інформації, учасники повинні окреслити приблизні шляхи для створення комфортних умов переходу учнів 4 класу у 5. Напрями
роботи:
Що повинні зробити батьки
Що повинні зробити вчителі
молодших класів
Що повинні зробити
вчителі-предметники, що викладають у 5 класі.
Що повинні зробити працівники
соціально-психологічної служби.
11.Вправа «Мій
особистий внесок у вирішення прблеми»
Виконується у
вигляді модифікованої гри «Бінго». Кожен учасник отримує аркуш паперу, з якого
без ножиць необхідно «вирізати» фігурку
людини. Потім фігурка заповнюється . На грудях – пишеться ім’я учасника, на голові - педагогічний стаж, на лівій руці
– фах, на правій – своя сильна сторона, як педагогічного працівника, на лівій
нозі – пропозиція стосовно оптимізації адаптаційного процесу учнів до школи, на
правій нозі – особистий внесок. Після заповнення кожен озвучує написане і
фігурка прикріплюється до дошки, всі фігурки утворюють коло навколо фігурки
дитини, що символізує підтримку і допомогу учню, захист від негативних
факторів.
12.Вправа
«Порадник»
Учасники у складі
4 груп складають «Порадник» - список практичних рекомендацій і порад 1 група - вчителям 1 класів, 2 група -
вчителям 5 класів, 3 група - батькам 5 класів, 4 група - батькам
1 класів. Після завершення роботи проводиться презентація складених порадників.
Після чого ведучий озвучує поради спеціалістів, із спеціалізованої літератури.