Принципи роботи з обдарованими дітьми в сім’ї
- Не
чекайте, коли ваша дитина подорослішає, починайте займатися з нею з
раннього віку. Існують сприятливі вікові періоди для розвитку різних
здібностей, і при цьому помічена закономірність: чим раніше функція
включена у використання, тим більших результатів можна досягти в її
розвитку. Тому, чим раніше почати вирішувати з дитиною задачі на розвиток
здібностей ефективно мислити, тим, на більші результати можна
розраховувати.
- Домашні
заняття з розвитку мислення потрібно органічно вписати у вашу повсякденну
взаємодію з дитиною. Ці заняття краще розглядати як спільну гру.
- Поєднайте
вимогливість до дитини з повагою до неї.
- Прагніть
діяти послідовно.
- Постійно
намагайтеся знаходити і використовувати нові, цікаві завдання. Новизна
тісно пов’язана з такими важливими явищами, як здивування, інтерес.
Пізнання починається із здивування.
- Не
тягніть час, намагайтеся діяти швидко. Вчіть дитину все схоплювати на
льоту. Здатність діяти миттєво надзвичайно важлива в житті, особливо при
вирішенні складних розумових задач.
- Навчіться
відчувати настрій дитини. Займайтеся з дитиною лише тоді, коли вона і ви
перебуваєте в гарному настрої. Навчіться зберігати гарний настрій протягом
усього заняття.
- Тривалість
занять не повинна бути великою. Встигайте припинити заняття до того, як
воно набридне вам або вашій дитині.
9. Не
бійтеся того, що дитина періодично буде ведучим, а ви – тим, кого ведуть.
Педагогам і батькам у
роботі з обдарованими дітьми рекомендується:
- Проявляйте
серйозне ставлення до запитань і висловлень дитини;
- Надавати
можливість демонструвати свої досягнення;
- Надавати
дитині місця для занять;
- Демонструвати
дитині, що її люблять такою, як вона є, а не за досягнуті успіхи;
- Надавати
допомогу в поліпшенні результатів її роботи;
- Привчати
дитину мислити самостійно;
- Регулярно
читати дитині цікаву в пізнавальному плані літературу;
- Спонукати
дитину до фантазування, придумування історій;
- Уважно
ставитися до особистих потреб дитини;
- Знаходити
час для того, щоб побути з дитиною наодинці;
- Не
карати дитину за ненавмисно зроблені помилки;
- Надавати
допомогу в її експериментуванні з навколишнім середовищем у пізнавальних
цілях;
- Спонукати
дитину до того, щоб знаходити проблеми і вирішувати їх;
- Надавати
допомогу в її особистісному розвитку;
- Розвивати
в дитини позитивне сприйняття своїх здібностей;
- Довіряти
дитині; стимулювати самостійність дитини.
Якщо ви ставитеся до дитини,
Як до ідеальної особистості,
Ви підносите її на ту висоту,
На якій ви хотіли б її
бачити.
Й. Гете
Поради батькам, які
люблять своїх дітей (за Н.Є. Чепцевою)
- Дайте
можливість дитині бути собою.
- Зверніть
увагу на себе, на свій світ (внутрішній і зовнішній) і місце дитини в
ньому.
- Готуйте
себе до "батьківства”. Дитина має бути бажаною і любимою задовго до
народження.
- Виражайте
свою любов одне до одного (своїх близьких, світу) і дітей.
- Учіться
зберігати й охороняти любов.
- Цінуйте
будь-які досягнення дитини.
- Будьте
терплячими й оптимістичними.
- Не
займайтеся вихованням, не відчуваючи любові.
- Будьте в
згоді із собою.
- Переконуйте
без примушування.
- Уникайте
сварок.
- Створюйте
"об’ємні” ситуації, у яких дитина діє сама.
- Не
створюйте негативних програм (знайте свої страхи).
- Пам’ятайте,
що мислеформи матеріальні.
- Любов –
це турбота про інших.
- Переживайте
прекрасне.
- Запорука
успіху – чистота помислів, почуттів, думок і дій (єдність етичного і
естетичного).
- Не
будьте настирливими і грубими.
- Проблема
дитини – це проблеми батьків, і змінювати треба спочатку себе.
- Себе
змінювати легко і радісно, якщо знаєш як.
- Якщо не
хочеш себе змінювати, проблеми виникнуть більш серйозні.
- У
методах у "згорнутому” вигляді присутня мета.
- Батьки –
тільки руки, що випускають дитину у світ.
- Враховуйте
біологічні ритми свої і дітей.
- Любіть
свою дитину.
- Поважайте
її.
- Будьте
терпимими.
- Почуйте
те, що вам не сказала дитина.
- Здійснюйте
прогулянки по найкращих місцях.
- Дитина –
краще майбутнє. Завмирайте від замилування перед нею.
- Дитина
краща і чистіша дорослого.
- Будь –
яка людина –неповторне багатство.
- Дитина
вчиться всьому гарному від вас, і поганому – теж.
- Усе, що
ви дали дитині, повернеться вам.
- Досліджуйте,
вивчайте, відкривайте дитину.
- Приймайте
дитину такою, яка вона є.
- Хто,
якщо не ви? Коли, якщо не зараз?
- Довіряйте
своїй дитині.
- Цікавтеся
її життям.
- Надихайте
на підкорення вершин.
- Ставте
цілі великі й маленькі.
- Будь-які
проблеми дитини – це її життя.
- Дозволяйте
дитині самій приймати рішення.
- Цінуйте
те, що маєте.
- Відчувайте
задоволення від своєї незадоволеності.
- Не
бійтеся проявляти свою любов і словами, і ласкою.
- Кожен
має право на свої почуття і думки та спосіб їх прояву.
- Учіться
у своєї дитини.
- Любов –
вихід у новий вимір, розширення свідомості.
- У любові
інша мова – вірші, малюнки, мовчання (не кажучи – говорити).
- Не
залякуйте дитину.
- Розмовляйте
з підлітком, як тільки в цьому виникає необхідність. Підліткам важко
чекати.
- Говоріть
просто, правдиво, не приховуйте ніякої інформації.
- Полюби
ближнього свого, як самого себе.
- Людина –
витвір мистецтва.
- Любов
завжди індивідуальна, не схожа на любов інших
Для успішної роботи з обдарованими дітьми вчителеві
потрібно:
1. Використовувати у своїй роботі систему пошуку
обдарованих і талановитих дітей.
2. Виявляти здібності учнів за такими параметрами:
• характеристика уваги;
• особливості мислення;
• характеристика пам’яті;
• особливості темпераменту з урахуванням їх в організації навчальної
діяльності.
3. Внести зміни до поурочних і тематичних планів, де передбачалась би
цілеспрямована робота з кожною обдарованою дитиною.
4. Використовувати на уроках мотиваційні установки, які орієнтують учнів на
навчання ''хочу все знати'', а не ''хай мене навчать''.
5. Практикувати на уроках самостійні творчі завдання, роботи пошукового
характеру.
Поєднати навчальні знання з науковим пізнанням: науковим пошуком істини,
експериментуванням, спостереженням у природі, синтезом і аналізом природних
явищ.
|